فیلم سینمایی طعم گیلاس 2024-02-15

معرفی فیلم طعم گیلاس ساخته‌ی عباس کیارستمی وینیل

عباس کیارستمی علاوه بر کارگردانی فیلم طعم گیلاس نوشتن فیلمنامه، تهیه‌کنندگی و تدوین فیلم را بر عهده داشت. همایون ارشادی، عبدالحسین باقری، افشین خورشیدباختری، صفرعلی مرادی و میر حسین نوری هم در این فیلم تحسین‌شده ایفای نقش کردند. فیلم جدایی نادر از سیمین ساخته اصغر فرهادی، یک درام ایرانی است که در سال 2011 (1389) منتشر شد. داستان فیلم حول یک زوج می‌چرخد که در پی تصمیمات شخصی و اجتماعی خود، با بحران‌هایی در خانواده و جامعه روبه‌رو می‌شوند. این فیلم موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان در سال ۲۰۱۲ شد و مورد تحسین جهانی و داخلی قرار گرفت. بازیگران مطرحی چون لیلا حاتمی، پیمان معادی و شهاب حسینی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

او در کارنامه‌اش موفقیت‌های فراوانی دارد و به عنوان یکی از بازیگران برجسته سینمای ایران شناخته می‌شود. اصغر فرهادی یکی از برجسته‌ترین کارگردانان سینمای ایران است که به دلیل داستان‌پردازی‌های پیچیده و شخصیت‌سازی‌های عمیق شناخته می‌شود. او با آثارش در زمینه درام‌های انسانی و اجتماعی توجه بسیاری را در سطح جهانی جلب کرده و موفق به کسب جوایز معتبر بین‌المللی شده است.

فیلم حول محور کاراکتر اصلی، آقای بدیعی، می‌گردد و با دقت و فرصت بیننده را با تصمیم‌ها و تردیدها و دیدگاه‌های او آشنا می‌کند. اینکه اصلاً آقای بدیعی اسمش چیست، چند سال دارد، چه کاره است، چرا چنین تصمیمی دارد و سئوال‌های دیگر از زندگیش پاسخ داده نمی‌شود و همین باعث می‌شود جمع زیادی از تماشاگران، با قهرمان داستان همذات‌پنداری کنند و همراه گردند. آقای بدیعی، همان مرد ساکت و معقولی است که بارها از کنارش می‌گذریم و شاید سری هم برایش به علامت آشنایی تکان دهیم، ولی واقعاً برایمان مهم نیست.

در مسیر فیلم طعم گیلاس، بدیعی به‌ترتیب یک سرباز وظیفه، یک طلبه و مردی کهنسال را به اتومبیل خود سوار و درخواست غیرعادی‌اش را با تک‌تک‎شان مطرح می‌کند. طعم گیلاس به دلیل سبک بصری و روایی خاصش، جایگاه ویژه‌ای در سینمای جهان دارد. کیارستمی با کارگردانی ماهرانه خود توانسته این فیلم را به یک تجربه سینمایی و هنری ارزشمند تبدیل کند.

تحلیل فیلم طعم گیلاس ساخته عباس کیارستمی

مجله گاردین در سال ۲۰۱۸ در فهرست برترین فیلم‌های برنده نخل طلا در تاریخ جشنواره کن، طعم گیلاس را در جایگاه دوم قرار داد. خسرو شکیبایی یکی از ستارگان درخشان سینمای ایران بود که با بازی‌های ماندگار خود در تاریخ سینما جاودانه شد. او با استعداد و حس بازیگری خود توانست نقش‌های مختلفی را به بهترین شکل ایفا کند و در قلب مخاطبان باقی بماند. بنیاد فیلم بریتانیا، طعم گیلاس را در سال ۲۰۱۲ در فهرست ده فیلم برتر تاریخ معاصر سینما مفهومی قرار داده است.

همایون ارشادی در سال ۱۳۷۵ توسط تهمینه میلانی به عباس کیارستمی معرفی و موفق شد در فیلم طعم گیلاس انتخاب شود و به عنوان نقش اول فیلم بازی کند. نوید محمدزاده (زاده ۱۷ فروردین ۱۳۶۵) بازیگر توانمند ایرانی است که با بازی در فیلم‌هایی چون مهم و مدرن ایرانی شناخته شده است. وی برای نقش‌آفرینی در این فیلم‌ها موفق به دریافت چندین جایزه از جمله سیمرغ بلورین جشنواره فجر شد.

اگر به دنبال تجربه‌ای متفاوت از سینمای رایج هستید و یا دوست دارید با آثار عباس کیارستمی آشنا شوید، فیلم طعم گیلاس انتخابی مناسب برای شماست. دیالوگ‌های این فیلم، با وجود سادگی ظاهری، لایه‌های عمیقی از معنا را در خود جای داده‌اند. استفاده از دیالوگ‌های ساده و روزمره و در عین حال فلسفی به تماشاگر کمک می‌کند تا با شخصیت‌ها و داستان فیلم ارتباط برقرار کنند و ببینده را به فکر وا می‌دارد. این دیالوگ‌ها اغلب به تقابل دیدگاه‌های مختلف درباره زندگی و مرگ می‌پردازند. افرادی که آقای بدیعی با آن‌ها صحبت می‌کند، هر یک دیدگاه خاص خود را دارند که برگرفته از پیشینه‌ی فرهنگی، مذهبی و شخصی‌شان است. و این ویژگی‌هاست که طعم گیلاس به یک اثر سینمایی ارزشمند و تأمل‌برانگیز تبدیل کرده.

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم. و اما اهمیت قصه و روایت مشترک چیست؟ مزیت همسفری در این است که اگر اطلاعات و حمایتی از سوی قهرمان سفر مورد اعتماد ارائه شود، شخصیت می‌پذیرد و تن می‌دهد؛ پس افراد بیش ازینکه واقعیت‌ها را بپذیرند قصه قهرمان هم‌مسیر را می‌پذیرند. مردی با خودروی خود پیش می‌رود و به دنبال کسی است که پس از خودکشی‌اش، بی‌سروصدا او را زیر یک درخت گیلاس دفن کند. این سه مکالمه، محور اصلی فیلم را تشکیل می‌دهند و هرکدام از دیدگاه خاصی به موضوع زندگی و مرگ می‌پردازند. هدف پروچسکا از این پرسش ها این است که بیان کند هیچگونه تفسیر نظری از پیش تعیین شده‌ای بر تجربیات ما تحمیل نمی‌شود. بلکه این مائیم که می‌توانیم درک امکانات دنیای متغیر آینده را نیز شروع کنیم و قصه خویش را بسازیم.

عوامل و بازیگران فیلم طعم گیلاس

تقابل میان شخصیت‌ها و فضای پرتنش داستان، "آژانس شیشه‌ای" را به یکی از درخشان‌ترین فیلم‌های مربوط دفاع مقدس تبدیل کرده است. مرد میانسالی به‌نام بدیعی سوار بر اتومبیل خود، شهر را به دنبال شخصی برای خاک‌ریختن روی خود پس از خودکشی می‌گردد؛ قرار است او امشب چندین قرص خواب بخورد و در چاله‌ای که قبلاً کنده شده است دراز بکشد. او ابتدا یک سرباز و بعد یک طلبه را سوار می‌کند، اما هرکدام به دلایل خود تمایلی به انجام این کار نشان نمی‌دهند. سرانجام مرد کهنسالی به‌نام باقری که در موزه‌ی حیات وحش کار می‌کند و خودش هم قبلا یک‌بار به‌ فکر خودکشی افتاده و بعد از خوردن توت از این کار پشیمان شده است، می‌پذیرد طبق قرار این کار را انجام دهد و دویست هزار تومان دستمزد بگیرد.

میل به خودکشی در فیلم طعم گیلاس یا…؟

به صدای خنده‌ی شاد و بی‌خیال بچه‌ها و طعم یک آش خوشمزه در روزی سرد. اهل فلسفه نیستم و از لقمه چرخاندن دور سر بدم می‌آید، و به خودم قول داده‌ام اولین گیلاس نوبرانه‌ای که امسال می‌خورم، به یاد آقای بدیعی باشم. همایون ارشادی / عبدالحسین باقری / صفرعلی مرادی / افشین خورشید باختری / میرحسین نوری / حمید معصومی / احمد انصاری / الهام ایمانی / ایرج علی دوست / حجت الله سرکشی / داوود فروزان فر / سپیده عسگری / احمد جهانگیری / رحمان رضایی. در ادامه معرفی فیلم‌های خوب ایران و جهان در قالب «فیلم درمانی» که بشه از دیدنشون چیزی یاد گرفت و در زندگی ازش استفاده کرد، می‌خواهم این فیلم را بهتون معرفی کنم و بگم از نظر من، چرا باید ببینیمش و از چه زاویه‌ای بهش نگاه کنیم..

مرگ و چیستی آن؛ فلاسفه به مرگ چگونه نگاه می‌کنند؟

قصد داریم منبع خبرها، گفت‌وگوها، گزارش‌ها و نقدهای مربوط به محصول‌های فیلیمو باشیم. البته، نخستین بار است که درباره‌ی فیلمی نظر «راجر ایبرت» معروف را به کلی رد می‌کنم. او از این فیلم بسیار بدش می‌آید و آن را خسته‌کننده می‌انگارد و تشبیهی چنین دارد که «پادشاهی را بی لباس» تماشا کرده.

آقای بدیعی (با بازی همایون ارشادی) مردی میانسال، قصد خودکشی دارد و قبرش را در کنار درختی کنده است. در مسیری که برای یافتن چنین کسی پیش می‌گیرد با افراد مختلفی مانند یک سرباز، طلبهٔ افغان و مردی که کارگر موزهٔ تاریخ طبیعی است روبه‌رو می‌شود و از آن‌ها می‌خواهد فردا صبح سراغ او بیایند و «بیست بیل خاک» روی او بریزند و پاکتی را با ۲۰۰ هزار تومان پول که در داشبورد ماشین است به عنوان دستمزد بردارند. آقای بدیعی مردی میانسال ، قصد خودکشی دارد و قبرش را در کنار درختی کنده است. در مسیری که برای یافتن چنین کسی پیش می گیرد با افراد مختلفی مانند یک سرباز ، طلبه افغان و مردی که کارگر موزه تاریخ طبیعی است روبه رو می شود و از آن ها می خواهد فردا صبح سراغ او بیایند و «بیست بیل خاک» روی او بریزند و پاکتی را با 200 هزار تومان پول که در داشبورد ماشین است به عنوان دستمزد بردارند. در پایان فیلم هنگامی که منتظر دیدن سرنوشت «بدیعی» هستیم ، تصاویری از پشت صحنه ، کارگردان و گروه فیلمبرداری و بازیگر نقش اصلی می بینیم.

پس دعوت کیارستمی به عنوان مخاطبی قصه‌ساز از ما دعوتی درمانی و نیک است. در روایت غریبه‌ای که به شهر می‌آید با قصه فرد یا افرادی روبه­رو هستیم که به دلیل ناشناس بودنشان غالبا برای ما ناخوشایند هستند؛ مگر اینکه، غریبه‌ی از راه آمده با ویژگی­های مثبت و به اصطلاح با دست پر آمده باشد و در اینصورت ممکن است این قصه جایگزین قصه‌ی دیگر ما باشد. علاوه بر نام‌های پرافتخار و بزرگی که پیش از این مطرح شد، شایسته است از کارگردانان بزرگی چون مرحوم کیومرث پوراحمد، علی حاتمی، پوران درخشنده، کیانوش عیاری، شهرام مکری و...

برای نمونه، گفت کاراکتر آقای باقری که نقشی تعیین‌کننده در فیلم داشت با آنکه در فیلمنامه حضور داشت، با گذشت فیلمبرداری انتخاب نشده بود. روزی در حین فیلمبرداری، پیرمردی به آنها متلک می‌گوید که آنها آمده‌اند زمین‌خواری کنند، با مصاحبه‌ای اولیه، او می‌شود آقای باقری. ارشادی همچنین تعریف می‌کند که در آن زمان، خود او مشکلاتی داشته و این فیلم به او کمک می‌کند تا به دیدی تازه از زندگی برسد و اعتقاد دارد نقشی که بازی کرده نه بدیعی که خود ارشادی است. این فیلم، به منزله‌ی سکوی پرتاب او به فیلم‌های بین‌المللی عمل کرد و سبب شد با دو کارگردان بسیار خوب، مارک فورستر و آلخاندرو آمنه‌بار، کار کند.

یعنی برخلاف نهی‌های نفرات قبل وقتی بدیعی به هدف خود می‌رسد، تازه می‌فهمد که راهش بازگشتی ندارد. این اتفاق مهم در سینمای کیارستمی (حوادث خارج از قاب که ما نمی­بینیم ولی تاثیرشان را می‌بینیم)  که در فیلم طعم گیلاس نیز به مضمونی‌ترین شکل ممکن استفاده شده است، هم‌پوشانی زیادی با نظر روایت‌درمانگران دارد. فیلم طعم گیلاس در پنجاهمین دوره برگزاری جشنواره کن در سال 1997، به نمایش درآمد و موفق شد برنده جایزه نخل طلایی این جشنواره شود. بهروز وثوقی یکی از برجسته‌ترین بازیگران تاریخ سینمای ایران است که با نقش‌آفرینی‌های تاثیرگذار در فیلم‌های کلاسیک سینمای ایران شناخته می‌شود.

استفاده از زاویه دید شخصی (POV ) آقای باقری وقتی که برای اولین بار قبول می کند خاک بریزد.

در مسیری که برای یافتن چنین کسی پیش می‌گیرد با افراد مختلفی مانند یک سرباز، طلبهٔ افغان و مردی که کارگر موزه تاریخ طبیعی است روبه‌رو می‌شود و از آن‌ها می‌خواهد فردا صبح سراغ او بیایند و «بیست بیل خاک» روی او بریزند و پاکتی را با ۲۰۰ هزار تومان پول که در داشبورد ماشین است به عنوان دستمزد بردارند. فیلم طعم گیلاس به کارگردانی عباس کیارستمی در سال ۱۳۷۶ ساخته شد و داستان آن در مورد مردی است که قصد خودکشی دارد و به دنبال کسی می‌گردد که پس از مرگش، خاک بر روی او بریزد. این فیلم با سبک مینیمالیستی و مفاهیم عمیق انسانی، توانست نخل طلا جشنواره فیلم کن ۱۹۹۷ را به دست آورد. فیلم به شکل ساده و بدون هیجان‌های معمول سینمایی، به مسائلی چون مرگ، خودکشی و ارتباط انسان‌ها با یکدیگر پرداخته است.

از آثار قبل انقلاب مانند سوته‌دلان و قیصر تا فیلم‌های مدرن دیگر سعید روستایی که ابد و یک روز و برادران لیلا هستند. علاوه بر فیلم‌های مذکور می‌توان به فیلم‌هایی چون باشو غریبه کوچک، اجاره‌نشین‌ها، رنگ خدا، مادر، کلوزآپ و... آژانس شیشه‌ای یکی از مهم‌ترین فیلم‌های سینمای ایران به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا است که به موضوع پیامدهای جنگ ایران و عراق در جامعه پس از جنگ می‌پردازد. این فیلم به دلیل پرداخت عمیق به مسائل اجتماعی و سیاسی در وقت خود، به یکی از آثار ماندگار سینمای ایران تبدیل شده است.

سکانس ملاقات با کارگر سنگبری

داستان این فیلم درباره یک زوج جوان است که به دلیل نشست زمین مجبور می‌شوند به خانه‌ای جدید منتقل شوند. این خانه پیش از آن توسط زنی بدکاره به نام آهو اشغال شده بود و این تغییر مکان باعث بروز مشکلات و بحرانی غیرقابل کنترل در زندگی آن‌ها می‌شود. فیلم به دلیل بازی‌های برجسته شهاب حسینی و ترانه علیدوستی و کارگردانی فرهادی، موفق به کسب جوایز زیادی از جمله جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان در اسکار ۲۰۱۷ شد. فیلم دربارهٔ مردی است که در حومهٔ شهر تهران، با اتوموبیلش دنبال کسی می‌گردد که تقاضای پردردسر او را در ازای دریافت ۲۰۰ هزار تومان پول انجام دهد.کیارستمی برای طعم گیلاس جایزهٔ نخل طلا جشنواره فیلم کن ۱۹۹۷ را به دست آورد. به گزارش خوبو، طعم گیلاس یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران است که موفق به کسب جوایز مختلف بین‌المللی شده است.

تهمینه میلانی کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده ایرانی است که به دلیل پرداختن به مسائل زنان و موضوعات اجتماعی در سینمای ایران شناخته می‌شود. فیلم‌های او اغلب به چالش‌های زنان در جامعه سنتی ایران می‌پردازند و گاهی با حواشی و ممنوعیت‌هایی همراه بوده‌اند. این فیلم ایرانی جایزه نخل طلای جشنواره کن ۱۹۹۷ را به دست آورده است و یکی از مهم ترین جوایز سینمای ایران محسوب می شود. پیمان معادی یکی از بازیگران مطرح سینمای ایران است که با حضور در فیلم‌های متعدد، جایگاه ویژه‌ای در سینما پیدا کرده است. او با ایفای نقش‌های متفاوت و حضور در پروژه‌های بین‌المللی شناخته می‌شود.

و اما تحلیل محتوایی فیلم طعم گیلاس:

طعم گیلاس از دهم اردیبهشت ۱۳۷۸ به‌طور عمومی به نمایش درآمد و با جذب ۱۳۲ هزار و ۶۵۶ مخاطب رتبه‌ای بهتر از سی‌ونهم در جدول پرمخاطب‌ترین فیلم‌های آن سال پیدا نکرد. فیلم طعم گیلاس یکی از فیلمهای خوب کارگردان بزرگ ایرانی آقای عباس کیارستمی است که نویسنده آن هم بوده است و در سال 1376 تولید و پخش شده است. طعم گیلاس فیلم ایرانی در سبک مینیمالیستی به کارگردانی و نویسندگی عباس کیارستمی در سال ۱۳۷۶ است. همچنین در بخش بررسی فیلم طعم گیلاس 6 نفر از میان مردم به نقد و تحلیل خود از طعم گیلاس پرداخته‌اند.

عباس کیارستمی

فیلم نخستین‌بار در جشنواره فیلم فجر ۱۳۹۷ به نمایش درآمد و موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد. این اثر با بازیگران مشهور توجهات زیادی را جلب کرد و در سطح بین‌المللی نیز موفقیت‌هایی کسب نمود. “طعم گیلاس” یک اثر جاودان از عباس کیارستمی است که با بهره‌گیری از سادگی و تأمل، به پرسش‌های بنیادین انسانی درباره زندگی و مرگ می‌پردازد. این فیلم فراتر از یک داستان سینمایی، تجربه‌ای فلسفی است که تماشاگر را به تفکر عمیق و بازنگری در ارزش‌ها و معناهای زندگی دعوت می‌کند.

بهرام بیضایی یکی از مهم‌ترین چهره‌های سینما و تئاتر ایران است که با سبک منحصربه‌فرد خود، مفاهیم اسطوره‌ای، تاریخی و اجتماعی را در آثارش به تصویر کشیده است. او علاوه بر کارگردانی، نمایشنامه‌نویس و پژوهشگری برجسته است که تأثیر زیادی بر هنر معاصر ایران گذاشته است. انیس واردا، طعم گیلاس را یکی از بهترین فیلم‌های ساخته شده دو دهه خواند و این اثر را در لیست فیلم‌های مورد علاقه خود قرار داد.

تاکنون در صفحه اختصاصی فیلم طعم گیلاس در منظوم اطلاعات بسیاری توسط پژوهشگران و مردم ثبت شده است؛ در بخش گالری عکس و پوستر فیلم طعم گیلاس 27 عدد، در بخش ویدئو و تیزر فیلم طعم گیلاس 1 عدد، در بخش حواشی فیلم طعم گیلاس 11 عدد، گردآوری و درج شده است. همچنین تاکنون در بخش‌های دیالوگ برتر فیلم طعم گیلاس، سوتی فیلم طعم گیلاس و نقد فیلم طعم گیلاس هنوز موردی ثبت نشده است. قطعا ما و شما به این حد قانع نیستیم؛ باید به‌کمک علاقمندان فیلم، سریال و تئاتر، این دایرة‌المعارف آنلاین و بانک اطلاعات هنرمندان و آثار سینما، تلویزیون و تئاتر را کامل و کامل‌تر کنیم. عزت‌الله انتظامی معروف به آقای بازیگر یکی از بزرگان سینمای ایران است که با بازی در آثار برجسته و شخصیت‌پردازی‌های عمیق، تأثیر زیادی در تاریخ سینما و تئاتر کشور داشته است.

فیلم درباره الی اثر اصغر فرهادی، در سال ۱۳۸۷ ساخته شد و پس از اکران مورد ستایش بسیاری از منتقدان و تماشاگران قرار گرفت. این فیلم با روایت داستان تعطیلات چند خانواده که به شمال کشور سفر کرده‌اند، در پی ناپدید شدن یکی از اعضای گروه به نام الی، ماجرای پیچیده‌ای را پیش می‌کشد. فیلم با برخوردهای شخصیت‌ها و رازهایی که آشکار می‌شود، تبدیل به یک تراژدی عمیق می‌شود. در ادامه‌ی این مطلب از بلاگ همراهتم به بررسی روانشناسانه از فیلم طعم گیلاس می‌پردازیم. امروز از رسانه فیلم ترین | دانلود فیلم قدیمی طعم گیلاس از عباس کیارستمی بهمراه کیفیت عالی و لینک مستقیم آماده ی دانلود شده است..

این فیلم از سایت معتبر IMDB، موفق به کسب نمره بسیار خوب 7.7 شده است. فیلم طعم گیلاس فیلمی ایرانی است که توسط عباس کیارستمی در سال ۱۳۷۶ ساخته و در پنجاهمین دوره جشنواره کن به نمایش درآمد. فیلم گوزن‌ها یکی از آثار مهم سینمای ایران است که در سال 1353 ساخته شد. این فیلم به کارگردانی و نویسندگی مسعود کیمیایی و با بهره‌گیری از بازیگران برجسته‌ای ساخته شده است. این فیلم یک فیلم اجتماعی است که حال و روز دهه 50 در ایران را نیز به خوبی نمایش می‌دهد.

آدم‌های خیلی عادی که کنجکاوی دیگران را بر نمی‌انگیزانند و تصمیم‌هاشان حداکثر محدوده‌ی زندگی خودشان را ویران می‌کند. کارگرها، نگهبان‌ها و نیازمندانی که سر و وضعشان باعث می‌شود گاهی شیطان توی جلدمان برود و اینقدر بدجنس شویم که با تبختر از کنارشان بگذریم. هنر روایتگری کیارستمی سبب می‌شود حداقل در 95 دقیقه‌ای که شاهد فیلم هستیم، همین آدم‌ها دغدغه‌مان شوند و بیننده‌ی کنجکاوتر را عمیقاً به فکر فرو برند. او کارگردان است و اختیار فیلمش را دارد، بیننده باید بداند که او راوی داستان است. در فیلم طعم گیلاس حدود 15 بازیگر جلوی دوربین رفته‌اند که از نظر تعداد بازیگران می‌توان طعم گیلاس را یک اثر پربازیگر عنوان کرد.

او به دلیل بازی‌های تاثیرگذار و عاطفی‌اش در فیلم‌های ایرانی، به یکی از چهره‌های ماندگار سینما تبدیل شده است. فیلم گاو به کارگردانی داریوش مهرجویی و نویسندگی او و غلامحسین ساعدی در سال ۱۳۴۷ ساخته شد. این فیلم در قالب موج نوی سینمای ایران یکی از آثار برجسته محسوب می‌شود که توجه بین‌المللی را جلب کرد. طعم گیلاس پایانی به رنگ آغاز است؛ در این فیلم به جامعه و مخاطب گوشزد می‌شود که انسان در هر مقطعی که از شوق و پویایی افتاد، درواقع به نقطه‌ی ایستایی رسیده است و در جهت رهایی از این ایستایی نیازمند بازیافتن خود است. طعم گیلاس از حیث فیلم‌برداری و انتخاب بازیگر اصلی با دیگر فیلم‌های سینمایی کیارستمی متفاوت و بیشتر شبیه به خود زندگی است. در کنار استقبالی که از این فیلم شد، راجر ایبرت منتقد سینما در شیکاگو سان-تایمز، طعم گیلاس را در فهرست فیلم‌های سال ۱۹۹۷ که از آن‌ها گریزان است قرار داده و آن را خسته‌کننده دانسته است.

راجر در نقدش اشاره کرده پس از تماشای فیلم، جاناتان روزنبام منتقد شیکاگو ریدر و دیو کِهر منتقد نیویورک دیلی نیوز که هر دو را قبول دارد، در لابی هتلش ملاقات می‌کند که معتقد بوده‌اند فیلم، شاهکار بوده‌است اما ایبرت معتقد است پادشاهی بدون لباس دیده‌است. طعم گیلاس اولین فیلم ایرانی است که موفق به دریافت جایزه معتبر نخل طلا از جشنواره فیلم کن شده است. از محتوا و داستان فیلم طعم گیلاس چقدر اطلاع دارید؟ فیلم‌نامه طعم گیلاس توسط عباس کیارستمی نوشته شده است. شهاب حسینی یکی از بازیگران محبوب و توانمند سینمای ایران است که با حضور در آثار مختلف، توانسته خود را به عنوان یکی از برجسته‌ترین بازیگران سینما معرفی کند. او با بازی‌های درخشانش در فیلم‌های معتبر، جوایز قابل توجه زیادی کسب کرده است.

مسعود کیمیایی از تأثیرگذارترین کارگردانان سینمای ایران است که با فیلم‌هایش ژانر گانگستری و اجتماعی را در سینمای کشور پایه‌گذاری کرد. او با آثار ماندگاری چون «قیصر» و «گوزن‌ها» نقش مهمی در تحول سینمای قبل و بعد از انقلاب داشته است. مجید مجیدی از کارگردانان برجسته سینمای ایران است که با فیلم‌های انسانی و احساسی‌اش، مورد توجه بین‌المللی قرار گرفته است. او با آثارش مانند «بچه‌های آسمان» توانست سینمای ایران را در جوایز معتبر جهانی مطرح کند. فیلم خانه دوست کجاست؟ به کارگردانی عباس کیارستمی محصول سال ۱۳۶۵ است و بخشی از سه‌گانه کوکر کیارستمی محسوب می‌شود. داستان درباره پسربچه‌ای است که دفتر دوستش را به اشتباه برداشته و تلاش می‌کند آن را به او برگرداند.

{

تاریخ مکتب های روان‌شناسی از نگاه آسیب‌شناسی (۱)

|}

در سال ۲۰۱۵ در یک نظرسنجی که توسط وب سایت فرانسوی لاسینتک (سینماتک) از ۲۶ کارگردان برجسته معاصر سینمای جهان انجام شد، عباس کیارستمی محبوب‌ترین چهره سینمای ایران از دیدگاه این گروه از موفق‌ترین کارگردانان حال حاضر سینمای جهان بود. طعم گیلاس در کنار خانه دوست کجاست؟، کلوزآپ، زندگی و دیگر هیچ، زیر درختان زیتون، باد ما را خواهد برد و کپی برابر اصل از بهترین آثار ساخته شده توسط کیارستمی است. اگر از تصویربرداری فیلم طعم گیلاس خوشتان آمده و یا دوستش ندارید، بهتر است بدانید مدیر فیلمبرداری آن همایون پایور بوده است.

طعم گیلاس فیلم ایرانی در سبک مینیمالیستی به کارگردانی و نویسندگی عباس کیارستمی محصول سال 1376 است. بدیعی در این راه ابتدا به یک سرباز و بعد به یک طلبه‌ی افغانستانی برخورد می‌کند؛ سرباز درخواست او را بر اثر ترس رد می‌کند و طلبه هم با دلایل مذهبی بدیعی را از خودکشی نهی می‌کند. بعد از این دو نفر هنوز بدیعی قانع نشده است و سراغ فردی دیگر یعنی یک کارمند موزه می‌رود. پیرمرد ابتدا داستان خودکشی خودش را روایت می‌کند و توضیح می‌دهد که چگونه یک توت باعث شد تا از خودکشی دست بردارد؛ اما در کمال تعجب حاضر می‌شود با بدیعی همکاری کند و پیشنهاد او را می‌پذیرد. این‌جا همان جایی است که تردید به جان تصمیم قاطع بدیعی می‌افتد و تا پایان فیلم هم روندی معکوس را شاهد هستیم.

هدیه تهرانی یکی از بازیگران مشهور و محبوب سینمای ایران است که با حضور در فیلم‌های متعدد، به عنوان یکی از بهترین بازیگران نسل خود شناخته می‌شود. او با توانمندی در ایفای نقش‌های متنوع و چهره‌ای ماندگار در سینما، جایگاهی ویژه در دل مخاطبان دارد. اگر فیلم طعم گیلاس را دیدید، پیشنهاد می‌کنم کتاب «در جستجوی معنا» اثر ویکتور فرانکل را هم بخوانید (پزشکی که از اردوگاه‌های آدم‌سوزی آلمانی‌ها جان سالم به در برد و زنده ماند). پرویز پرستویی یکی از برجسته‌ترین و شناخته‌شده‌ترین بازیگران سینمای ایران است که با توانایی‌های بی‌نظیر خود در ایفای نقش‌های متفاوت، به یکی از نمادهای بازیگری در ایران تبدیل شده است. او در طی سال‌ها جوایز بسیاری را به دست آورده و تاثیر زیادی در سینمای کشور گذاشته است.

عباس کیارستمی یکی از معتبرترین کارگردانان سینما بود که با آثارش به سینمای ایران در سطح جهانی عزت و جایگاه داد. او با استفاده از روایت‌های غیرمعمول و فلسفی، سینمای ایران را به سطح بین‌المللی برد و در عرصه جهانی مورد تحسین قرار گرفت. داریوش مهرجویی یکی از برجسته‌ترین و تأثیرگذارترین کارگردانان سینمای ایران است که آثارش معمولاً به مسائل اجتماعی، فرهنگی و فلسفی پرداخته و در کنار آن شخصیت‌های انسانی پیچیده‌ای را به تصویر کشیده است. او با استفاده از داستان‌های ماندگار و سبک‌های مختلف فیلم‌سازی، نقشی کلیدی در شکل‌گیری سینمای ایرانی داشت.

{

سکانس بسیار زیبای فیلم طعم گیلاس

|}

فیلم بچه‌های آسمان به کارگردانی مجید مجیدی، داستان دو کودک به نام‌های علی و زهرا را روایت می‌کند که در پی گم شدن کفش‌های زهرا، راه‌حلی نوآورانه برای حل مشکل پیدا می‌کنند. این فیلم با نمایش مشکلات اقتصادی و اجتماعی در خانواده‌ای فقیر، نگاهی انسانی به تلاش‌های روزمره افراد در مواجهه با سختی‌ها دارد. بچه‌های آسمان موفق شد تحسین جهانی را جلب کند و اولین فیلم ایرانی باشد که نامزد اسکار بهترین فیلم خارجی زبان می‌شود.

با توجه به این حرف می‌توان مدعی شد که هدف اصلی کیارستمی در نشان دادن پوچی از جنس واقعیت و محدود، هم‌چنین ناگزیر بودن درد نیاز انسان به روان‌ درمانی را می‌طلبد. اومبرتو روسی منتقد ایتالیایی این فیلم را به عنوان، اثری با قدرت نادر، متنی که در کنار شخصیت‌ها وجود واقعی دارد، تعریف کرد. امیدوارم این مجموعه‌ها براتون مفید باشه و از دیدن و خواندن و شنیدن اونها، معنایی برای زندگی خودتان پیدا کنید یا بسازید. خودکشی از آن اتفاقات تلخی است که برخی از انسان‌ها، پس از مواجهه با بحران‌های عمیق و شدید روحی و روانی / خانوادگی / اقتصادی و… مرتکب آن می‌شوند. تنها دارایی بی‌مانند آدمی، جان اوست که برخی همان را از خود می‌گیرند و به زندگی پایان می‌دهند. باشگاه فیلم‌بازها و سریال‌بین‌های حرفه‌ای؛ فیلیموشات جایی است که فرصت بیشتری برای خواندن و تأمل درباره فیلم‌ها و سریال‌ها داریم.

در پایان فیلم هنگامی که منتظر دیدن سرنوشت «بدیعی» هستیم، فیلمبرداری تغییر می‌کند و تصاویری از پشت صحنه، کارگردان و گروه فیلمبرداری و همایون ارشادی می‌بینیم که از قبر بیرون آمده است. مثل هر فیلم خوب دیگری، طعم گیلاس راه خود را در تاریخ سینما باز کرده است. علی‌رغم مخالفان مهم فیلم – شاید یکی از مشهورترین مخالفان طعم گیلاس، راجر ابرت (منتقد سرشناس آمریکایی) باشد که یادداشت تندی علیه فیلم نوشت – به‌نظر می‌رسد که طعم گیلاس در گذر زمان جایگاه ویژه‌ای نزد طرفداران سینمای تجربی (و به‌طور کل، سینمای آلترناتیو) پیدا کرده است. تا همین امروز و علی‌رغم موفقیت‌های قابل‌توجه سینمای ایران در جشنواره کن، هیچ فیلم ایرانی دیگری نتوانسته به نخل طلای بهترین فیلم جشنواره کن برسد و این فقط یکی از دلایلی است که باعث شده جایگاه طعم گیلاس در تاریخ سینمای ایران جایگاه ویژه‌ای باشد. اما شاید بارزترین نکته‌ای که در گذر زمان در مورد طعم گیلاس جلب نظر می‌کند، این است که فیلم، درست مثل یک منشور، راه را برای انواع نظرها باز می‌گذارد. همان‌طور که چکیده نقدهای ذکرشده در این مطلب نشان می‌دهد، می‌توان انواع برداشت‌ها را از طعم گیلاس داشت و هیچ‌کدام هم غلط به‌نظر نمی‌رسند.

در تاریخ سینمای ایران، هنرپیشه‌های زیاد و باکیفیتی وجود دارند که هنوز اسمشان را در این لیست مشاهده نکرده‌اید. فرامرز قریبیان، رضا کیانیان، لیلا حاتمی، ترانه علیدوستی، پرویز فنی‌زاده، گلشیفته فراهانی، جمشید مشایخی، محمدعلی فردین، ناصر ملک مطیعی، محمدعلی کشاورز، داوود رشیدی، رضا عطاران، اکبر عبدی، فریبرز عرب‌نیا، ابوالفضل پورعرب و... مجله تایم در سال ۲۰۰۹ طعم گیلاس را به عنوان یکی از ۱۰ فیلم برتر تاریخ جشنواره کن نامید. علی نصیریان یکی از بزرگترین بازیگران تئاتر و سینما در ایران است که با اجرای نقش‌های متنوع و عمیق شناخته می‌شود.


فیلم سینمایی لاتاری
فیلم سینمایی لیلا
فیلم سینمایی لاروسا بدون سانسور
فیلم سینمایی لامبورگینی
فیلم سینمایی مفت بر
فیلم سینمایی مست عشق
فیلم سینمایی منصور
فیلم سینمایی مین ماشین
فیلم سینمایی مارمولک
فیلم سینمایی ماده